Friday 7 December 2012

NAFSU ATAU AGAMA

Baru2 ni, seperti yang kita tahu, telah berlaku peperangan selama beberapa hari kat Palestin. So, currently diorang tgh gencatan senjata. Harap2 si Yahudi Zionis tu pgg pada perjanjian tu. Lagipun, cam kita x kenal org2 Israel, mana pernah pgg pada janji diorang.





Ok, tu masalah yg berlaku kat Palestin. Tapi apa yg aku nak post ni ialah "peperangan". Mesti bila korang nampak perkataan "PEPERANGAN" tu, korang akan mula rasa "bosan ah tajuk ni" , "dia xde tajuk lain ke??" or wtv lah. Tapi apa yg aku nak share sbnrnya ialah "PEPERANGAN DALAM DIRI KITA SENDIRI". Yes!! Dlm diri kita sendiri...Knapa aku citer psl benda ni?? Sebab aku pasti & yakin, peprangan ni seringkali berlaku dlm kehidupan kita..peperangan ni sebenarnya antara "NAFSU & AGAMA". Aku tau, ramai manusia kat dunia ni nak brubah sbnrnya..tapi diorang terpaksa "berperang" dlm minda diorang antara kehendak nafsu atau kehendak agama..and selalunya, nafsu yg akan menang..as example, paling senang time bulan puasa lah. Slalu org ckp nak berjimat, xnak membazir time beli kat bazaar ramadhan lah..at last, "ter"bazir gak kan (bukan utk semua org lah)..aku citer benda ni, sbb nilah yg berlaku kat aku kat sekarang ni...actually aku ni antara yg tengok video kpop gak..walaupun aku tau video kpop tu seksi n banyak maksiat, tp aku still nak tengok..sbb dah terbiasa..yelah, mana tak nyer, dari hujung form 3 dah start tengok..huhu..aku x tau nak wat camna..memang betul kalo setakat DOA jer, xkan berhasil apa2 kalo xde USAHA kan...so, aku harap pada sapa2 yg baca blog ni, ley tolong n bagi pendapat kat aku dlm usaha aku nak mencari "Jalan Kebenaran"...aku dah usaha macam2, tapi x berjaya gak..insyaAllah, dengan berkat usaha & doa2 orang lain, maybe pasni aku ley jumpa "jalan" yg aku nak cari tu. So, sambil kita amik berat pasal perang kat Palestin tu, aku harap kita sebagai manusia yg lemah ni dapat memenangi "perang" dlm diri kita gak...sama2lah beringat yer ^_^





Ahlan Wasahlan~~






No comments:

Post a Comment